wtorek, 4 października 2011

Herkules, film dokumentalny o bytomskim chłopcu

Krzyś Sawczuk ma 12 lat. Wyraźnie utyka na jedną nogę - to wynik porażenia mózgowego. Chłopiec mieszka z rodzicami i babcią w bytomskim Bobrku - najuboższej dzielnicy miasta. Wielu tamtejszych mieszkańców od dawna nie ma pracy. Bezrobotni od lat są także rodzice Krzysia. Ojciec nazywa syna "Herkulesem" i surowo wychowuje. Uważa, że zakazami i nakazami uchroni go przed stoczeniem się na dno. Krzyś jest pracowity i posłuszny, kocha rodziców. Dobrze zna realia życia w Bobrku: wie, czym jest bieda, docenia wartość pieniądza. Sam też próbuje zarabiać i pomagać rodzicom - zanosi do skupu zebrany przez ojca złom, zbiera węgiel na hałdach. Rozlicza się z każdej zarobionej złotówki. Pytany o swoją przyszłość, mówi, że nie chce iść w ślady ojca. Trudno jednak przewidzieć, jak potoczą się jego losy.
Polska, 2004
czas 40 min.
reż.: Lidia Duda

emisja w TVP 2: Środa 19:25 ZAPRASZAM!


Dziś Krzysiek ma 18 lat. Widuję go dość często na podwórkach. Rozmawialiśmy kilka razy.



32 komentarze:

  1. Dzięki za informację, z przyjemnością obejrzę!

    OdpowiedzUsuń
  2. Witam,
    Chciałabym się dowiedzieć co dalej stało się z losami chłopca-dziś już chłopaka obejrzałam materiał -siedziałam i płakałam...chciałabym wiedzieć jak potoczyły się jego losy czy para przyjaciół zaopiekowała się nic czy podzielił los swoich rodziców.Czy potrzebuje pomocy.Proszę o odpowiedź
    Pozdrawiam
    Edyta

    OdpowiedzUsuń
  3. Podpisuję się pod poprzednim komentarzem. Mnie także nie udało się znaleźć żadnych informacji o dalszych losach chłopca. Mam nadzieję, że tu się czegoś dowiemy :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Mieszkam na Bbk i często widuje Herkulesa,niestety marzenia o lepszej przyszłości sie nie spełniły,nie poszedł do innej szkoły i skończył szkołe specjalną tzw.''Hilwke''.nie wiem czy dalej sie uczy ale prawie zawsze widze go pod sklepem jak pije piwo.
    Ps:moge pisac coś więcej jeśli by ktoś chciał,znam go prawie od bajtla

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Napisz proszę więcej.Zaczął się uczyć czytać? Przyjeżdzali jeszcze ci z Warszawy i namawiali do nauki czy się poddali?Z czego żyje? Rodzice żyją?

      Usuń
    2. Witam, z tego co wiem Matka zmarła. Państwo z Wa-wy już nie odwiedzają K. i jego taty.

      Usuń
  5. Herkules obecnie mieszka w Bytomiu w galeriowcu to jest na ulicy Składowej 19 ma się dobrze

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam, ja sam mam 23 lata i wczoraj gdy obejrzałem ten materiał nie mogłem się powstrzymać od takich myśli czemu to ktoś ma gorzej ode mnie, a to prawie jak mój rówieśnik. Chciałbym mu pomóc, bo nic jeszcze nie jest stracone. Nikt nie może być pozostawiony samemu sobie. Przepraszam ale nie znam sprawy ale chyba ten dokument dostał jakąś nagrodę i pewnie pani reżyser jest zadowolona z siebie ale czemu ich tak zostawiła?? Proszę o jakiś kontakt podam swój email: kingston23@interia.eu

      Usuń
  6. Ogladalam dzis reportaz.tak ,dopiero dzis.przezylam szok!trudno opisac slowami....choc bylam "wychowana"w rownie pijackiej rodzinie,dzis wiode szczesliwe zycie.moze udalo mi sie ,bo jestem kobieta?bo bardzo chcialam wiesc inne .dobre zycie...Szkoda,ze nie poznalam Krzysia 8 lat temu....

    OdpowiedzUsuń
  7. Tez dziś ogladałem reportaz pierwszy raz. Cos niesamowitego.Jesli w 2004 roku miał 13lat to obecnie ma 22lat. Dorosły chłopak. Ciekawe co działo sie z nim po nakreceniu tego reportazu. Jaki wpływ na niego późniejsze życie mieli wybawcy z Warszawy. Pewnie pozostał sam sobie. Polska to parszywy chory kraj. Takich krzysiów Herkulesów jest cała masa ,nie tylko na śląsku, wszędzie.

    OdpowiedzUsuń
  8. Oj ludzie ni tragizujcie bo tak naprawdę wielu z nas miało takie dzieciństwo - wielu ma do dzisiaj - nie płaczcie nad tymi którzy nie potrzebuja waszych łez - pomagajcie tym którzy sami płaczą z bezsilności. Chłopak jest już duży i nie potrzeba mu waszego użalani się...Mało kto wybiera drogę inną niż miał w domu - bo to sa najważniejsze wzorce...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Często zastanawiam się nad reakcjami ludzi. Ciągle mnie zadziwiają. Może użalamy się nad swym własnym dzieciństwem? Właśnie, jakie było moje własne dzieciństwo i co z niego wyniosłem, czego jestem świadomy a czego nie?

      Usuń
    2. Bardzo dobrze napisane szacunek

      Usuń
  9. czy w takim razie Krzysia możemy nazwać "dzieckiem ulicy"?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przydałby się następny reportaż (po latach), by to stwierdzić, ale coś w tym jest... Myślę, że wiele osób jest ciekawych, jak Mu się teraz wiedzie, choć minęło już tyle czasu. Był ujmującym dzieckiem i jeśli faktycznie skończył z piwem pod sklepem, to wielka szkoda, bo chłopak miał potencjał...
      Lidia Duda już raz wróciła do podobnej historii i zrobiła drugi reportaż po latach. Może i tym razem... :)

      Usuń
  10. Może ktoś powinien napisać do p. Lidii, o ponowne nakręcenie reportażu po latach.

    OdpowiedzUsuń
  11. Co sie dzieje z Krzysiem Sawczukiem? Obejrzalam film wczoraj. Jestem wstrzasnieta ta historia.

    OdpowiedzUsuń
  12. https://www.facebook.com/krzysztof.sawczuk.37

    OdpowiedzUsuń
  13. To przykre ale został menelem jak jego ojciec i już raczej nic lepszego go nie czeka :(

    OdpowiedzUsuń
  14. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  15. Znalem meneli co wychodzili na ludzi i inteligentow co konczyli jak menele. Ten profil na FB jest nieprawdziwy. Chlopak ma juz ze 26 lat jesli nadal zyje. Szkoda go ale pamietajcie ze obok nas czasem nawet w naszych rodzinach sa takie dzieci. Nie bądźmy obojetni bo po parunastu latach na pomoc jest juz za poźno. Zdajmy sobie sprawę że wielu ludzi w miastach i na wsiach żyje dokładnie w takich warunkach. Krzysiu Sawczuk już nie istnieje jest innym człowiekiem. My obejzymy ten film uronimy łezkę zainteresujemy się ale jutro nam przejdzie i przejdziemy obojetnie obok następnego Krzysia który nie będzie miał co jeść mimo że sie do tego nie przyzna. Mnie mama zawsze uczyła zeby jak czestują odmawiać i mówić dziękuję mam w domu. Mimo że często nie miałem. On tez opowiadał o tacie co nie krzyczy nie bije i nie pije. Ja też wspominam moje dzieciństwo jako dobre mimo że często ze łzami w oczach. Ehhhhhhhh Herkules trzymaj sie bo nie wiesz co cie jeszcze moze czekać.

    OdpowiedzUsuń
  16. Prawdziwy HERKULES !!!! Powodzenia w następnym lepszym życiu.

    OdpowiedzUsuń
  17. Jestem bardzo ciekawy jak wyglada jego życie teraz czy ma kontakt z Sergiuszem i Kasia

    OdpowiedzUsuń
  18. Raz go wzięli na wakacje pokazali mu leprze życie ciekawe miejsca i tyle... Pozostało mu spomnienie a tyle mu obiecali koszmar autoreklama o tyle samo życie jego wzorce byli rodzice więc na kogo miał wyrosnąć sam nie da rady ważne że żyje życzę ci Krzysztofie pomyślności w dalszym życiu nie ma co się użalać to mu nie pomoże trzymam kciuki za ciebie .

    OdpowiedzUsuń
  19. Witam. Chciałabym się dowiedzieć jak dalej się potoczyły losy Krzysia Sawczuka(Herkulesa) co się z nim teraz dzieje, ile ma lat i gdzie mieszka, a także co u jego rodziców? Proszę o jakieś informacje, pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. https://www.google.com/amp/s/menway.interia.pl/styl-zycia/newsamp-ciezkie-zycie-sie-zrobilo-herkules-17-lat-pozniej,nId,5079870

      Usuń
  20. 55 years old Software Consultant Estele Fishpoole, hailing from Longueuil enjoys watching movies like Godzilla and Taekwondo. Took a trip to Pearling and drives a Fox. Wiecej Bonusow

    OdpowiedzUsuń
  21. czy ktos moze ma numer telefonu do tego chlopca bo nie jestem na faceooboku

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. https://www.google.com/amp/s/menway.interia.pl/styl-zycia/newsamp-ciezkie-zycie-sie-zrobilo-herkules-17-lat-pozniej,nId,5079870

      Usuń
  22. Pasozytnictwo spoleczne kosciola i pasozytnictwo spoleczne urzednicze doprowadza do takiego stanu.

    OdpowiedzUsuń
  23. Hey wszystkim. Tutaj macie reportaż z Krzysiem Herkulesem po latach :
    https://www.google.com/amp/s/menway.interia.pl/styl-zycia/newsamp-ciezkie-zycie-sie-zrobilo-herkules-17-lat-pozniej,nId,5079870

    OdpowiedzUsuń